معرفی رشته حسابداری

 

معرفی رشته حسابداری

مقدمه:

در هر نوع کسب و کاری،حسابداری لازم است.باید در نظر داشته باشید،حسابداری در هر کسب و کاری یک زبان پایه ای می باشد و داشتن دانش پایه ای از حسابداری برای مردان و زنانی که با کسب و کار سر و کار دارند،برای اینکه بدانند در حال انجام چه کاری هستند لازم است.این همان دلیلی است که نشان می دهد چرا حسابداری در دنیای امروزی تا این اندازه متقاضی دارد.بسیاری از حسابداران تایید شده در رشته ی خودشان بسیار موفق شدند و حتی،کسب و کار خودشان را شخصا راه اندازی نموده اند.مساله ی مهم در این فرآیند این است که شما می توانید با تمام لایه های کسب و کار،در ارتباط باشید و حتی آنها را یاد بگیرید!

در درجه ی اول،شما نیاز به رسیدن به شایستگی در زمینه ی حسابداری دارید.در واقع نیاز به تحصیل دوساله در رشته ی حسابداری در هنرستان فنی و حرفه ای و یا کاردانش دارید. در کنار این ها یک حسابدار باید در زمینه ی تحلیل ها و تکنیک ها، متخصص باشد. همچنین یک حسابدار باید استعداد نسبی ریاضی داشته باشد و به دلیل اینکه امروزه کامپیوتر،نقش فوق العاده ای در زمینه ی محاسبات دارد،حسابدار باید با کامپیوتر هم آشنا باشد.

 

 

 

اگر یک حسابدار عمومی شویم، به عنوان کارآموز مشغول می شویم.یعنی شروع کار ما به عنوان ممیز داخلی یا حسابدار هزینه ها خواهد بود و به عنوان کمک حسابداری مشغول به کار خواهید شد.

 

 

 

حسابداری،حرفه ای است که شانس های حرفه ای فراوانی برای شما ایجاد می کند. شما می توانید حتی بدون داشتن گواهی خاصی، در دفاتر دولتی یا در شرکت های خصوصی کار کنید. در طول دوره ی کاریتان شما می توانید، ارتقا یابید. یعنی می توانید به عنوان مدیر بخش مالی یک شرکت که خودش، شانس های بعدی را به وجود می آورد، مشغول شوید! شما حتی می توانید در شرکت های حقوقی هم کار کنید.می توانید به عنوان ممیز، مدیر بخش مالی، تحلیل گر بودجه، مدیر حسابداری و حتی به عنوان حسابدار مالیات ها هم کار کنید.بیشتر شرکت هایی که به دنبال حسابداران مالیاتی هستند، بیشتر دنبال افرادی با پیش زمینه ی حقوقی می باشند. البته زمانی می توانید به این شغلهای گفته شده مشغول شوید که تحصیلات دانشگاهی و تجربه کاری مناسب داشته باشید.

 

 

 

حسابرسی، حرفه ی امیدبخش دیگری برای حسابداران است. در این قسمت شما به دنبال تحقیق و بررسی جرم ها هستید. مثل تحقیق در مورد کلاه برداری در حساب های شرکت. اگر در زمینه ی حسابداری مهارت تدریس دارید،می توانید به عنوان مدرس مشغول شوید. این بخش،یک حرفه ی فوق العاده است و بیشتر حسابداران،این شغل را بسیار عالی می دانند.اگر شما حرفه ی حسابداری را شروع کردید،سعی کنید به عنوان کارآموز شروع نمایید و مسیری که می خواهید را ادامه دهید
در پایان باید گفت حسابداری بسیار حرفه ی خوبی است و در این زمینه شما می توانید کارهای بسیاری را انجام دهید. فقط باید بدانید اگر قطعا می خواهید به حرفه ی مورد نظر برسید باید،مراحل را درست طی نمایید

 

 

 

برای اینکه بهترین حسابدار شویم باید چه کنیم:

 

 

نیاز به زمان،صبر و مهارت داشتن بسیار در این پروسه مهم است. لازمه ی حسابدار موفق شدن ،تجربه ی زیاد کسب کردن و آموزش مستمر است. سه گام مهم برای حسابدار موفق شدن ذکر شده است:

 

1-داشتن استعداد ریاضی و مالی و تکرار این ها به صورت یک فرآیند

 

 

 

2-داشتن توانایی تفسیر حقایق آنهم با دقت و سرعت بالا

 

 

 

3-توانایی کار با مردم و داشتن توانایی برقراری رابطه و تبدیل اطلاعات پیچیده به اطلاعات ساده و شفاف
فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری قادرند با توجه به شاخه‌های حسابداری در حرفه حسابرسی شاغل شوند. شاغلان حرفه حسابرسی در یک تقسیم‌بندی کلی به دو گروه اصلی تفکیک می‌شوند :

 

 

 

- حسابرسان داخلی : این گروه از حسابرسان ، کارمند واحد مورد رسیدگی هستند، و در واقع رابط میان هیأت مدیره و شرکت بوده و گزارش رسیدگی خود را به طور هفتگی ، ماهانه یا سالانه به مدیرعامل و هیأت مدیره ارائه می‌دهند . این گروه از حسابرسان عملیات داخل واحد تجاری را رسیدگی می‌کنند.

 

 

 

- حسابرسان مستقل: این گروه از حسابرسان، افرادی هستند که در مؤسسات حسابرسی مشغول به کار هستند و بر اساس قرارداد میان شرکتها یا سازمانها با این مؤسسات، عملیات حسابداری و مالی واحد تجاری را بر اساس اصول و موازین حسابداری مورد رسیدگی قرار می‌دهند و گزارش خود را به مجمع عمومی صاحبان سهام ارائه می‌کنند. در واقع حسابرسان مستقل، رابط میان صاحبان شرکت و هیأت مدیره شرکت می‌باشند.

 

 

 

آموزش حسابداران و شرکت مؤثر آنها در فراهم‌آوری اطلاعات مالی دقیق و قابل اعتماد و تجزیه و تحلیل این اطلاعات برای توسعه پایدار در کشور در حال توسعه‌ای مانند ایران اهمیت فراوانی دارد. چرا که وجود اطلاعات دقیق، اعتماد برانگیز، بموقع و مربوط به فعالیت‌های اقتصادی، نه تنها لازم بلکه حیاتی است. علاوه بر این اطلاعات مالی حاصل از فعالیت‌های اقتصادی که بوسیله نظام‌های حسابداری گزارش می‌شود، می‌تواند از انحراف مسیر پیش‌بینی شده ، اتلاف منابع اقتصادی و اخلال در برنامه‌های توسعه اقتصادی جلوگیری کند.

 

 

 

ده ویژگی حسابدار موفق:

 

 

1-جاه طلبی: بدون این ویژگی نمی توانید به اهدافتان دست یابید.بنابراین،اهدافتان را بزرگ در نظر بگیرید.

 

2-مهارت های ارتباطی: شما باید با مشتریان و همکارانتان رابطه ی موثر برقرار کنید.

 

 

 

3-رقابت: داشتن روحیه ی رقابتی به شما کمک می کند تا به اهدافتان نایل شوید و بهتر در خدمت مشتریانتان قرار گیرید.

 

 

 

4-ابتکار: هر کسب و کار منی باید قادر باشد همیشه خودش را مجاب به حرکت رو به جلو و ابتکار نماید تا به بهترین نحو از تواناییهایش بهره ببرد.

 

 

 

5-دانش:دانش حسابداری مهمترین موضوع است.اما داشتن دانش کسب و کار،اقتصاد،سیاست و تکنولوژی به حرکت رو به جلوی شما کمک می نماید.

 

 

 

6-انسجام:با داشتن انسجام شخصی و حرفه ای می توانید یک رفتار اخلاقی در کسب و کار و یک محبوبیت مثبت ایجاد کنید.
7-مهارت رهبری:با رهبری کردن تیم ها و ایجاد اتاق های فرمان میتوایند در هر کسب و کاری و به طور خاص در حسابداری موفق شوید.

 

 

 

8-توانایی دوست داشته شدن:هیچکس برای شما کار نمی کند،اگر دوست داشتنی نباشید.هر حسابدار موفقی باید بتواند کانال های ارتباطی ایجاد کند،به نتورک ها وارد شود و با سایرین کار کند.

 

 

 

9-ریسک کنید:حسابدار موفق که روحیه ی کارآفرینی دارد،می داند تحت چه شرایطی ،چه ریسکی کند که هزینه زا هم نباشد.
10-قابلیت اطمینان:مردم به شما اطمینان می کنند،پس شما باید قابلیت اطمینان کردن را داشته باشید!

 

 

 

v بررسی نقش کامپیوتر در حسابداری امروزه:

 

 

از آنجا که کامپیوتر،روز به روز نقش بیشتری در حسابداری ایفا می کند لازم میدانم راجع به این موضوع مطالبی را ذکر نمایم:

 

حسابداران در این رابطه باید سه کار را انجام دهند:

 

 

 

1-طراحی و توسعه ی نرم افزار جدید برای حسابداری و اصلاح اشکالات نسخه های قبلی.

 

 

 

2-ارزیابی و کنترل سیستم های کامپیوتری در کسب و کار های بزرگ که مرتبط با حسابداری هستند.

 

 

 

3-تهیه ی برنامه های تکنولوژی برای شرکت ها با هدف مدرن کردن رکوردهای مالی آنها

 

 

 

 

 

 

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه:

داشتن شم ریاضی در رشته حسابداری از اهمیت بسیاری برخوردار است. چون حسابداری با اعداد و ارقام سر و کار دارد و رابطه های ریاضی در این رشته کاربرد زیادی دارد باید دانش آموزان پایه ریاضی خوبی داشته باشند. البته این بدان معنا نیست که دانش‌آموزانی که از لحاظ ریاضی ضعیف هستند نمی توانند این رشته را انتخاب کنند بلکه باید تلاش کنند تا از دانش ریاضی خوب و یا حداقل متوسطی برخوردار باشند.

 

همچنین یک حسابدار باید بتواند بخوبی گزارش کارهای خود را ارائه دهد. بنابراین باید در ادبیات فارسی مسلط بوده و نگارش خوبی داشته باشد. این ویژگی بخصوص در سطوح بالاتر این رشته یعنی حسابرسی و مدیریت مالی اهمیت بسیاری دارد.
دانش آموز حسابداری باید صادق و رازدار باشد چون در آینده تمام اسناد و مدارک یک سازمان را در اختیار دارد و اگر فرد رازدار و در کل با اخلاقی نباشد لطمات زیادی به آن شرکت و در نهایت به جامعه وارد می‌آورد. این مساله بخصوص در حسابرسی اهمیت بیشتری دارد زیرا اگر یک حسابرس که وظیفه بررسی گزارشات مالی یک سازمان و تایید صحت و سقم آن را بر عهده دارد، درستکار نبوده و یا شهامت ابراز مشکلات را نداشته باشد، می‌تواند به نابسامانی‌های اداری و مالی یک جامعه دامن بزند.
و بالاخره یک حسابدار برای موفقیت در این دنیای پر از رقابت و تغییر و تحول باید خلاق، مبتکر، صبور و منضبط باشد.
علاقه به امور مالی و تجزیه و تحلیل‌های آن، عامل موفقیت دانشجوی حسابداری است.

 

 

 

 

 

 

آینده ی شغلی در ایران

 

آینده ی شغلی در ایران:

 

 

به نظر می‌رسد فارغ‌التحصیلان دوره‌های تحصیلات تکمیلی این رشته، آمادگی و پختگی بیشتری برای حضور در بازار کار دارند. فرصت‌های شغلی یک حسابدار بسیار گسترده است و از پایین‌ترین سطح تا بالاترین سطح را در بر می‌گیرد. با وجود این که در دانشگاههای مختلف کشور اعم از دولتی ، غیرانتفاعی و آزاد، دانشجویان بسیاری در رشته حسابداری تحصیل می‌کنند، اما تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار این رشته از سایر رشته‌ها کمتر است. چون از یک موسسه کوچک گرفته تا بزرگترین کارخانه‌های کشور حداقل برای تهیه اظهارنامه مالیاتی به حسابدار نیازمند هستند.

 

همچنین دانش حسابداری در بخش مالیات کاربرد وسیعی دارد. چون محاسبه سود به یاری حسابداری امکان‌پذیر است و تعیین مقدار سود نیز مبنای محاسبه مالیات شرکتها اعم از دولتی و خصوصی می‌باشد.

 

 

 

فارغ‌التحصیلان این رشته پس از اتمام تحصیل می‌توانند در سطوح مختلف و شاخه‌های متفاوت عهده‌دار انجام امور مالی گردند که شرح آن چنین است:

 

 

 

حسابداری مالی: در کلیه شرکتها و مؤسسات تجاری و غیرانتفاعی.

 

 

 

حسابداری صنعتی : در کلیه واحدهای صنعتی و شرکتهای تولیدی.

 

 

 

حسابداری دولتی : در کلیه سازمانها و ادارات دولتی به عنوان حسابدار یا عامل ذی حساب.

 

 

 

حسابداری مالیاتی : در ادارات دارایی.

 

 

 

حسابداری بیمه : در مؤسسات بیمه .

 

 

 

حسابداری بانکها : در شعبه‌ها و سرپرستی بانکها .

 

 

 

در حال حاضر در ایران ، سازمان حسابرسی به عنوان یک سازمان دولتی ، بزرگترین مؤسسه حسابرسی است و در کنار آن سایر موسسات حسابرسی دولتی و خصوصی مشغول فعالیت می‌باشند.

 

 

 

 

 

 

نرم افزارهای حسابداری

 

نرم افزارهای حسابداری:

 

 

نرم افزارهای حسابداری بسیار زیاد هستند.در زیر به بررسی 5 نرم افزار مهمتر در هر رده از کسب و کار می پردازیم:

 

در ایران نرم افزارهای استفاده شده،تنوع گوناگونی دارند که به بررسی آنها می پردازیم:

 

 

 

1-نرم افزار رافع:

 

 

این نرم افزار یکی از قویترین نرم افزارهای حسابداری موجود تحت ورژن های مختلف ویندوز می باشد.چند مورد از امکانات و قابلیت های این نرم افزار به شرح زیر می باشد:

 

تعریف و تدوین کدینگ و سرفصلهای حسابداری در سه سطح کل ، معین و تفضیلی بطور دلخواه

 

 

 

تعیین و تخصیص تبصره های خاص به سیستم اتوماتیک از جهت قابلیتهای ویژه مانند :

 

 

 

آرتیکل های تشکیل دهنده اسناد بدهکاران و بستانکاران تجاری ، سرفصل های ثابت و متغیر، نحوه مرتب کردن ستون بدهکاران

 

 

 

و بستانکاران در اسناد حسابداری

 

 

 

تعیین و تعریف کلیشه اسناد برای صدور سند های حسابداری اتوماتیک

 

 

 

تنظیم و تبیین تفضیلی ها بطور شناور و یا وابسته به معین های مختلف به صورت دلخواه بوسیله کاربر

 

 

 

ذخیره اسناد حسابداری طی سه مرحله پیش نویس ، موقت و دائم


نظرات شما عزیزان:

حمید
ساعت11:57---15 بهمن 1392
من میخواهم در هنرستان رشته ی حسابداری بخونم. اما گیج شدم که چرا به رشته ی حسابداری در هنرستان "حسابداری بازرگانی" میگویند؟؟؟؟ ایا میشود در دانشگاه در رشته ی حسابداری مالی یا مالیاتی ادامه تحصیل داد؟؟ خواهش میکنم کمکم کنید. ممنون
پاسخ:سلام رشته حسابداری در هنرستان با عنوان حسابداری بازرگانی شناخته می شود. که در دانشگاه هم با همین عنوان ادامه تحصیل می دهند. اما رشته حسابداری بازرگانی تمام رشته های حسابداری را در بر می گیرد و شما با تحصیل در این رشته می توانید دروسی چون مالیات، مالی ، حسابرسی، صنعتی ، شرکت ها، دولتی، امور بانکی، اقتصاد را بخوانید. فارغ التحصیلان رشته حسابداری بازرگانی از تمام لحاظ نسبت به سایر رشته ها مانند مدیریت بازرگانی، حسابرسی، مدیریت مالی، مدریت صنعتی ، مدیریت دولتی، امور بانکی، و سایر رشته های مرتبط به حسابداری برتر هستند. اگر قصد ادامه تحصیل دارید و اگر به رشته حسابداری علاقه مند هستید بهتره از هنرستان شروع کنید. با آرزوی موفقیت برای شما


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 20 شهريور 1391برچسب:, | 11:23 | نویسنده : حامد مغانلو |